.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اي گنبد نيلي، اي دماوند/بمناسبت ثبت ملي دماوند، بعنوان نخستين ميراث طبيعي کشور
شهراد متاني
اي گنبد نيلي، اي دماوند/بمناسبت ثبت ملي دماوند، بعنوان نخستين ميراث طبيعي کشور

دماوند نقش بي بديلي در فرهنگ و تاريخ ايران‌زمين دارد و از ديرباز نماد ايستادگي و سرافرازي ايرانيان بوده است. تأثير دماوند بر ادبيات و تاريخ اين مرز و بوم آنقدر زياد است كه اگر بخواهيم ريشه‌هاي آن را بررسي كنيم به سال‌ها مطالعه و تحقيق نيازمنديم.

دماوند در اساطير ايران جايگاه ويژه‌اي دارد. شهرت آن بيش از هر چيز در اين است كه فريدون، ضحاك ماردوش را در آنجا در غاري به بند كشيد و ضحاك در آنجا زنداني شد تا آخرالزمان كه بند بگسلد و كشتن خلق آغاز كند و سرانجام به دست گرشاسپ كشته شود. هنوز هم بعضي از ساكنين نزديك اين كوه باور دارند كه ضحاك در دماوند زنداني است و اعتقاد دارند كه بعضي صداهايي كه از كوه شنيده مي‌شود، ناله‌هاي اوست.در تاريخ بلعمي محل زيست كيومرث و گور فرزندش كوه دماوند عنوان شده است؛ «چون فرزندش كشته شد خداوند چاهي بر سر كوه برآورد و كيومرث فرزند را در چاه فروهشت». كيومرث بر سر كوه آتش افروخت و آتش به چاه اندر افتاد و از آن روز تا امروز (روزگار بلعمي) ده پانزده بار پر زند و به هوا برشود و از مغان نقل مي‌كند كه اين آتش ديو را از فرزند او دور دارد.بنا به روايتي نبرد لشگر فريدون به سپهسالاري كاوه با ضحاك در حوالي دماوند صورت گرفته، از سوي ديگر آرش كمانگير نيز از فراز همين كوه تيري انداخت تا مرز ميان ايران و توران را تعيين كند.بعدها با پا گرفتن اساطير سامي در ايران برخي شخصيت‌هاي اين اساطير هم با دماوند ارتباطاتي يافتند. از جمله «عوام معتقدند كه سليمان‌بن داوود يكي از ديوان را كه «صخر المارد» (سنگ سركش) نام داشت در آن‌جا زنداني نمود. گويند، بر قله دماوند، زمين هموار است و از چاهي كه بر فراز آن قرار دارد، روشني بيرون آيد.»

دماوند در ادبيات ما نيز ريشه‌اي ديرينه دارد. در اشعار ايراني معمولاً نام دماوند بيشتر در ارتباط با اسطوره به بند كشيده شدن ضحاك ظاهر مي‌شود.قصيده هاي«دماونديه اول» و «دماونديه دوم» اثر ملك الشعراي بهار نيز تنها يكي از چندين شعري است كه در مورد دماوند سروده شده است.

اما از نظر زمين شناسي اين كوه در دوران چهارم زمين شناسي موسوم به هولوسين به وجود آمده است و به اصطلاح از كوه‌هاي جوان به شمار مي‌رود.

شهراد متاني‌


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 16 مرداد 1387
چقد خوش به حال ما شده كه دماوند داريم!!! حالا چون دماوند داريم ديگه هيچي نمي خوايم!!! نه كار نه آبرو نه هويت بومي نه تاريخ پر افتخار نه اتحاد نه پول نه شعور نه فرهنگ نه زبان نه .... . واقعا مازندران اگه اين دماوند رو نداشت به چيش بايد افتخار مي كرد؟ اگه قيافه هامون رو نگاه كنيم مي بينيم كه يا شبيه روس ها هستيم يا شبيه عرب ها و يا شبيه گيلاني ها!!!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.048 seconds.